Joël Bartoloméo „Le chat qui dort“

About Love

„Alle, die Katzen oder Hunde lieben, sind Dummköpfe“, schreiben Gilles Deleuze und Felix Guattari in ihrer Studie Kapitalismus und Schizophrenie. Tausend Plateaus. Die beiden wollen damit vor allem der gängigen Trennung von Katzen und Hunden widersprechen, die zum Beispiel behauptet, Katzen seien viel eigensinniger und damit ungebundener als Hunde. Haustiere, so Deleuze/Guattari, seien nie ungebunden. Sie werden immer in Abhängigkeit von ihren Besitzern gehalten, sexuell von ihren Artgenossen isoliert und bleiben am Tropf der wohltätigen Nahrungsgabe ihrer Besitzer hängen. Schon deshalb seien Haustiere immer gezwungen sich den Launen und Maßgaben ihrer Besitzer anzupassen. In den Haustieren spiegelt sich sozusagen der Narzissmus ihrer Besitzer.
Der Fotofilm – Lenin mit Katze setzt diese Diagnose unfreiwillig ins Bild. 1975 von Joachim Hellwig in der DDR montiert und mit einem Text von Günter Kunert versehen, changieren Bilder und Text zwischen Geburt, Hunger, Armut, Bibelzitaten und einer Hymne auf die Art, wie Lenin eine Katze hält und nicht etwa einen Hund. Hunde, sagt der Film damit auch, streicheln immer nur die anderen, nicht so gute Leute wie Lenin. Und die Katze lässt es mit sich geschehen, denn sie weiß ja, dass sie ohne Lenin nichts zu futtern bekommt. Und dieses Schicksal teilt sie mit allen Haustieren.
Der Chihuahua, der in den Chevrolet Leader News als Galionsfigur vorne auf dem Auto freudig durch die Gegend fährt, ist genauso in die Menschenwelt hineingewachsen wie die Katze der schwedischen Performance Künstlerin Joanna Rytel in ihrer Arbeit Then I’ll Take Your Cat. Rytel belässt es in ihrem Film nicht wie Lenin beim freundlichen Streicheln ihrer Katze. Sie küsst das Tier intensiv im Zungenspiel. Ein Tabubruch, der aber merkwürdigerweise nichts Abstoßendes hat. Vielleicht liegt es daran, dass die Katze genau registriert, mit wem sie es zu tun hat. Abgeschnitten von einer rein tierischen Sexualität bleiben Hunde wie Katzen eben auf die Liebe ihrer menschlichen Besitzer angewiesen. Wo die hinführen kann, das wird in Vladimir Tyulkins About Love als Desaster in einem Haushalt einer tierliebenden Frau dokumentiert. Ihr Haus wird von einem Gewimmel von Tieren besiedelt, die unter der Liebe der Frau in der Menge so hilflos zu werden scheinen, dass sie nur noch eine Idee haben: immer mehr werden zu wollen. Das Haustier bleibt in den vielen Abhängigkeitsverhältnissen zwischen Menschen und Tieren das abhängigste Tier. In seiner Abhängigkeit entwickelt es dennoch Fähigkeiten, mit denen es manchmal selbst seine ärgsten Widersacher zu überzeugen vermag. Der späte Gilles Deleuze hat in einem Interview davon erzählt. Nachdem seine Tochter eines Tages ein kleines Kätzchen mit nach Haus gebracht hatte, musste auch er mit Katzen leben, und so schloss er im Gespräch: „Nun ja, es ging und war halb so schlimm.“

Pancia – Frauchen – Mistress

Iwona Siekierzynska, PL 1995, 15 min

A 13-year-old girl with a close bond to her sheepdog lives with her parents. She falls in love with a priest and tries to confess her love to him. This doubly impossible and, in the end, speechless love is reflected in the way she tries to train her dog – while her parents seem to be completely excluded from her world.

Chevrolet Leader News (Vol. 1, No. 3): Grand Rapids Michigan

The Jam Handy Organization, USA 1935, 2 min

In the 1930s, the car manufacturer published a kind of advertising newsreel in which Chevrolets were mostly to be seen in some shape or form. Here, a chihuahua becomes a living radiator mascot.

Vierbeinige Weltraumfahrer

N. Tichonow, UdSSR 1959, 22 min; Archiv: Bundesfilmarchiv

With the launch of Sputnik in 1957 the Soviet Union achieved an unexpected success in the space-race; it threw the West, and especially the USA, into a veritable crisis. Socialism seemed – at least at the level of science – to have made a significant advance. That same year, in another, larger satellite, the dog Laika became the first mammal to be sent into space. The world’s fascination was quickly diverted however with the realisation that there had been no return-journey planned for Laika (the precise details of her fate would not be known until 2002). From that point onwards, for both sides, the welfare of animal-cosmonauts became paramount – a fact anxiously stressed in their respective propaganda campaigns. Four-Legged Space Explorers shows the scientific dog-laboratories as they appeared in publicly authorised imagery, which, in its naïve simplicity, is reminiscent of an earlier science fiction age. The film was dubbed by the DEFA for East German cinemas.

Pro lyubov / About Love

Vladimir Tyulkin, Kazakhstan 2005, 26 min

Nina Vasilyevna, a Kazakh woman, looks after animals; her story is backgrounded by a choir of barking dogs that despite all awaken some love and warmth in the despondent woman. After all, 50 to 120 helpless dogs do not produce anything, and Nina has to get by on 40 dollars a month.

Photofilm

Joachim Hellwig, DDR 1975, 3 min; Vertrieb Progress Film-Verleih

A short essay consisting of photographs of poverty and injustice in the world, ending with a picture of Lenin holding a cat. Lenin’s famous love of cats was often used to argue that he wasn’t in fact a dictator, because cats simply elude the authoritarian will of people – unlike Hitler’s sheepdog, for example. The poem about Lenin with the cat is by Günter Kunert.

Le Chat qui dort – The Sleeping Cat

Joël Bartoloméo, FR 1992, 4 min

Joël Bartoloméo defines his oeuvre as a negative self-portrait. At first, from 1991 to 1995, he recorded his relations with his wife and the doings and misdemeanours of his children in short sequences whose form somewhat recalls family films. For all that, they are anti-films about the family in which the main subject is emotional relationships and power games.

Then I’ll Take Your Cat – Part One

Joanna Rytel, SE 2002, 8 min

My work can be divided into three main characters. One is my interest in the relationship between animals and humans. I have done performances for animals and filmed their reactions. In Then I´ll Take Your Cat – Part One I kiss a cat, in part two I masturbate in front of a cat.
In both these works I am interested in the animals’ reactions to human behaviours. (Joanna Rytel)
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